TabuNg derMa Anak YatiM

Jemput Baca! :)

Friday, March 11, 2011

PENYAKIT BUASIR?? SAKITNYA!!!!


entry permintaan dari member aku..
nama??
dirahsiakan..
hahaha...

siapa ada penyakit buasir??
kepada sesiapa yang berkenaan..
pastikan anda mendapat rawatan daripada Doktor yer..

kat sini aku hanya nak kongsi sikit pasal buasir..
ada 2 jenis buasir sebenarnya..

1. buasir dalaman
2. buasir luaran

BUASIR DALAMAN
- buasir ni tak terasa sakit dan gatal..
sebab terletak jauh ke dalam rektum..
atau bahasa mudahnya dubur..
- buasir dalaman tak berbahaya..
tetapi, meneran dan gangguan dari laluan najis boleh mencederakan permukaan buasir dan boleh menyebabkan pendarahan..

BUASIR LUARAN
- buasir luaran ni macam yang selalu kita dengar..
boleh mengakibatkan gejala-gejala seperti sakit, pedih dan gatal..
-kalau buasir ni tersepit, maka bekalan darah terputus dan bekuan darah akan berlaku di dalamnya..
maka menyebabkannya terasa amat sakit..
-jadi, rawatan perubatan perlu dilakukan..
- bila salur darah vena rektum teregang atau memberi dan terjadilah buasir dan ianya sukar dibuang atau ditanggalkan sepenuhnya..
- buasir akan berulang kembali walaupun tekanan atau bebanan yang lebih ringan berbanding  dengan sebelumnya..

PUNCA-PUNCA BUASIR


1. sentiasa duduk..
antara yang berisiko tinggi kena buasir, pekerja2 yang perlu banyak duduk berbanding berjalan..
contohnya: pemandu lori..

2. Meneran
kalau dah najis susah nak kuar..
jangan paksa2..
tu yang jadi buasir tu..

kuar dari toilet dulu..
rilek..
minum air..
then, baru sambung buang air besar..
hehehehe..


3. Cirit Birit
cirit birit pon boleh buat buasir??
bukan ke taik cair jer..
bukan ketul2 pon..
mesti terpikir tu kan3??

tapi..
bila kita cirit birit..
kita akan sentiasa berulang ke tandas kan??
bila dah kuar masuk tandas pon jadi penat..
kome pon lepak terus kat toilet lama2..
bila dah duduk mencangkung jer..
tu yang nak terbuasir dibuatnya..
kan3???

4. batuk yang teruk
yang ni punca sebab tekanan aku rasa..
kome penah tak batuk2 dan rasa sakit dekat kawasan pinggang dan kebawah??

5. Bersalin
ha!!!
yang ni kalau ikot pengalaman orang dah bersalin lah kan..
orang tua2 cakap..
orang bersalin ni kena banyak makan herba2..
bagi panaskan badan..
tapi tak boleh minum air banyak2..
katanya, nanti badan sejuk..

bila dah makan herba, badan memang panas lah..
dah lah panas..
kurang air dalam badan pulak tu..
tu yang najis pon jadi keras..
bila dah keras..
nak kena meneran pulak..
ha, aku rasa tu lah puncanya kot..
nak cakap lebih2 pon tak boleh..
sebab tu petua orang2 tua..
nak taknak kena lah ikot orang yang berpengalaman ni kan..


6. Duduk mencangkung di dalam tandas terlalu lama..
ha...yang ni sama lah macam aku cakap cirit birit tadi..


7. Mengangkat berat..
ini pon sebab tekanan  secara langsung ke dubur..

dah tau info serba sedikit dari Doktor Nadirah kan3??
nak tau rawatan Buasir pulak??
tunggu entry seterusnya yer..

p/s: terutamanya lelaki..
suka baca komik atau suratkhabar sambil buang air besar...
kang buasir baru tau!!! 

kalau nak buang air besar..
jangan tahan2 yer..

dulu kecik2 suka makan MILO..
pastu berak keras..
hahah!!!!


11 comments:

Fariduddin El-Islam said...

nice info ! buasir..huhu peritnya kalau kena..

♪..aq[daN]pUteraku..♪ said...

nice entryy...ho,pasni kena bjg2..jgn pksaa..heheeh..:P

fuhh..skitt ouhh bila kena tuhh..

Such a Mess said...

nad! sye pernah tgk live! arwah bapk sye dulu buasir!

cara2 nk avoid kena lah kurng2 peneranan pada dubur or berak!

lagi 1..
Kalo kite buang air besar! elakan mengunakan tandas cangkuk!
sila guna kan tandas duduk! dan posisi itu pentng!

NadiRah said...

ridoma: jaga2..
jangan baca paper kat toilet..huhu

NadiRah said...

ADP: elakkan punca2 buasir yer! hehehe

NadiRah said...

danial: oh,yeke..
ala,nad tak suka jamban duduk!!! uhuk3

shahsyaz said...

kt dlm fonbook shaz de 1 nama neh BUASIR..

sbb nme die BASIR..
agk jahat dctuh x??

NadiRah said...

wargghhh!!!!
kamu mmg kejam!!!
hak3

nad pon suke kenakan org gak sebenarnya..huhu

gerek.basikal said...

Sekadar berkongsi maklumat buasir di www.gerekbasikal.blogspot.com Ubat buasir terkini yang saya gunakan Alhamdulillah berkesan, Ubat buasir berkesan dari Jordan, harga dlm lingkungan RM22-RM27 bernama Neo Healer, Insya Allah berkesan. Cari kat farmasi

Anonymous said...

Mencegah sebelum terkena dan mengurangkan bagi yang mengalami
Cuba amalkan Minyak Kelapa Dara
boleh dapatkan disini
banyak kegunaannya
mudah mudahan membantu

Muhd Syazwan said...

Assalamualaikum , nice blog&entri bnyk feedback yg ana dpt . Jemput singgah ke blog ana, salam ukhwah .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...