TabuNg derMa Anak YatiM

Jemput Baca! :)

Friday, July 1, 2011

PENUNGGU KUBUR




rindu pada arwah ayah..
kami pergi ke kubur sedekahkan Al-Fatihah..
sejak sambung belajar kat Johor..
Nad dah jarang pergi ziarah kubur ayah..



biasanya mak pergi dengan adik...
kalau adik beradik yang lain balik..
dorang pergi ramai2...



memang dah lain kawasan perkuburan dekat kampung sekarang..
dulu takde penunggu..
sekarang ada orang yang sudi jaga kawasan perkuburan tu...


dulu bersemak samun...
kubur pon merata2..
tak berapa tersusun sangat lah..



baru2 nih Nad pergi..
setiap kubur dah ada nombor...
tujuannya untuk memudahkan waris cari kubur arwah nenek moyang mereka...






cuma tengok nama arwah di papan tanda..
dekat situ dah ada nombor kubur arwah...
lebih sistematik..




kubur lama yang dah rata dan tak bertanda..
dia dah naikkan bata dah...
kalau dulu batu nisan pon tak ada..
cuma pokok puding dan kayu je sebagai tanda...







kadang2 kita tak sedar..
terpijak kubur tu..
Nad penah terpijak...
nasib baik dia cakap tak apa..
kita tak tau..






kawasan kubur pon nampak ceria jer..
dia siap tanam pokok2 bunga warna KUNING...
berseri jer...
dia tanam sepanjang jalan kubur tu...





masa tu tak ada duit pulak nak sedekahkan..
cuma doa jer Nad dapat bagi...

Semoga beliau dilimpahkan kurniaan rezeki..
dipermudahkan segala urusan samada didunia dan akhirat..
pasti besar pahala amalan yang dia terima kelak...






p/s : tajuk entry agak seram je ek...
hehehe...








8 comments:

sergeant keroro said...

penjaga kubur ni memang bagus :)

NadiRah said...

keroro: yup...x penah lg org jaga sampai cmtu..

saiazuan said...

xbnyk kubur2 dijaga.. bgs la sistem nombor tu.. kalau tak jumpa boleh rujuk nombor saja :D

sape suka race??? http://eleventx.blogspot.com/2011/06/lets-race.html

NadiRah said...

saiazuan: yup... terutamanya untuk ank cucu yg nk ziarah kubur nenek moyang nnt...

ZWAN SABRI said...

Ayooo, ingatkan cerita antu td.. HEHE
btw, bagusla klaw da ada org jaga kubur tuu.. ek eh, ada no ek? ni first time zwan taw.. bagus2.. lepas ni nak suruh kerajaan penang praktikkanla plak sistem nii.. ;)

MySuaraBlog: Blog Pilihan : Liyana Zahim

NadiRah said...

zwan: huhu..menarikkan...ada nombor..
huhu..tajuk entry tu yg wat org ingt cite antu..haha!

cik pulau said...

jarang jugak ziarah kubur..
besenya akan pergi pagi hari raya...


oitt.. dah bangun la.
dah siap kemas umah pun..:P

shafiqabdshukor said...

bagus la tu...
lbih sistematik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...