TabuNg derMa Anak YatiM

Jemput Baca! :)

Friday, August 10, 2012

10 Ogos - NUKILAN BUAT AYAH





gambar hiasan


10 Ogos 2012
genap 4 tahun ayah pergi meninggalkan kami untuk menghadap ilahi..
kami rindukan ayah..

ayah..
sekarang bulan puasa..
bila solat terawih di surau..
Dirah teringatkan ayah..
bila dengar bacaan surah-surah dalam solat oleh imam tu...
Dirah teringatkan ayah..
sebab 8 tahun lepas..
ayah yang imamkan kami..
ayah yang jadi imam bagi jemaah2 yang solat dekat surau tu..
Dirah bangga sebab ayah Dirah yang jadi imam..
Dirah bangga jadi anak seorang imam...


ayah..
Dirah mintak maaf..
anak-anak ayah masih belum jadi perfect macam ayah..
ye, iman tak dapat diwarisi..
dari seorang ayah yang bertakwa..
memang betul lagu Raihan tu..
tapi kami cuba ye ayah..


ayah..
bila Dirah naik bas dekat KL..
Dirah teringat ayah..
teringat 3 minggu sekali Dirah teman ayah pergi cuci darah..
teringat Dirah teman ayah pergi appointment dengan Doktor..
Dirah kesian dengan ayah..
sebab tunggu berjam-jam untuk jumpa dengan Doktor dengan duduk atas kerusi keras tu..
kadang-kadang Dirah tak sedar Dirah mengeluh sebab kena tunggu lama sangat...
padahal ayah yang sakit, steady je tunggu giliran..


bila jalan-jalan..
kadang-kadang Dirah ternampak pakcik tua pegang tongkat...
sebijik macam ayah..
jalan seorang-seorang..
Dirah rasa sedih sangat...
sebab teringatkan ayah...



teringat waktu jaga ayah dekat hospital dulu..
bila satu demi satu pesakit dalam wad tu pergi menghadapa ilahi...
Dirah nampak ayah berdebar bila tengok semua tu..


bila Dirah dapat biasiswa..
ayah cakap ada hikmah ayah sakit..
sebab bila ayah sakit ada bantuan kewangan Dirah dapat...
ayah sentiasa berfikiran positif..
kenapa ayah cakap macam tu..
anak-anak ayah nakkan ayah sihat..
duit tak penting..


ayah selalu nak balik rumah..
taknak duduk KL lama-lama..
semua anak-anak ayah faham perasaan ayah..
tapi ayah kena berubat masa tu...


masa Dirah dapat masuk Universiti Dirah teringat ayah..
ayah dah pergi masa tu..
ayah tak sempat nak tengok Dirah masuk U kan ayah...
tak sempat nak tengok Dirah pegang Ijazah kan ayah..


dulu ayah cakap nak Dirah jadi jururawat..
nanti boleh jaga orang sakit..
InsyaAllah Dirah jadi cikgu..
Dirah boleh tolong orang belajar..
bagus jugak kan ayah..?


Dirah teringat first time Dirah masakkan untuk ayah...
masak ayam sambal...
Dirah tanya ayah sedap ke tak..
ayah cakap sedap..
tapi sebenarnya sambal tu tak masak..
abang dan adik sakit-sakit perut bila makan masakan Dirah tu..
ayah baik sangat..
tak pernah complain masakan orang...


ayah...
Dirah bersyukur sebab pernah merasa jaga ayah masa ayah sakit...
pernah merasa masakkan untuk ayah...
pernah merasa basuhkan ayah..
pernah merasa temankan ayah..


sekarang tugas ayah dah dipikul oleh mak, abang2 dan kakak2 yang lain..
Dirah tak pernah rasa susah dari segi kewangan..
walaupon ayah dah tak ada..
anak-anak ayah semuanya baik-baik...
ayah jangan risau...


terima kasih ayah..
InsyaAllah nanti Dirah berbakti untuk Mak dan adik beradik yang lain...

Al-Fatihah...
semoga roh ayah dicucuri rahmat sentiasa...





4 comments:

paan kowt said...

Semoga tabah awak.sy xleh nak hayati tp sy jgk dpt rasa sedih tuh.takziah.

paan kowt said...

Semoga tabah awak.sy xleh nak hayati tp sy jgk dpt rasa sedih tuh.takziah.

shafiqabdshukor said...

semoga tabah...
semoga roh ayah dirah dicucuri rahmat..
bnyk2 la berdoa ntuk ayah dirah ye..

En Tapi said...

as'salam.. great text form heart itik! aku baca pun dah macam.. macam.. isokay.. you know more the feeling then others.. al fatihah.. look foward..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...